Aktiv barnehage er en privat andelsbarnehage som ble åpnet i 1988. Barnehagen har 98 plasser fordelt på 6 avdelinger. 3 avdelinger for barn fra 0-3 år og 3 avdelinger for 3-5 år.
Vi er knyttet til Universitet i Stavanger som praksisbarnehage. Det betyr at barnehagen tar i mot studenter knyttet til barnehagelærer-utdanningen i praksisperioder på 2-6 uker. Vi er til sammen 27 ansatte, i hel- og deltidsstillinger, som utgjør en voksen og stabil personalgruppe med lang erfaring fra arbeid i barnehage. Vi har også assisterende styrer i 100% stilling.
Vi skal lære barna å bli sosialt kompetente og gjøre dem i stand til å samhandle med andre. Alle barn skal oppleve anerkjennelse fra barn og voksne.
For oss betyr dette bl.a å:
se hvert enkelt barn
gi barna gode opplevelser
sørge for at alle blir med i fellesskapet
lære barna gode normer og holdninger
gi alle barn trygghet og omsorg
gi alle barn mulighet til å oppleve positiv skapende lek.
Gjennom vårt arbeid med Rammeplanen og med MI som verktøy, tar vi hensyn til både det enkelte barns behov og forutsetninger, samt tilhørighet i felleskapet. Vi er alle ulike, men alle er like mye verd.
Alle har noe de er gode på!
I Aktiv barnehage er vi kjent med Howard Gardners teori om de mange intelligenser (MI). De ulike intelligensene kalles også klokskaper. Vi tror at mangfold og mestring er viktig i barnehagen. Barna i Aktiv barnehage får allsidige utfordringer, og alle får leke mye med det de mestrer og oftest velger når de får mulighet til medbestemmelse. Alle får utnytte sine sterke sider. Vi kan også bruke barnas sterke sider som en portåpner til å få utvikle klokskaper som barnet trenger å bli sterkere i .
Hovedtanken innenfor MI er at alle individer er gode til noe, men ingen er gode til alt. Personalets viktigste oppgave er å støtte hvert enkelt barns utvikling, med utgangspunkt i barnets sterke sider. Våre ansatte har kompetanse og erfaring som gjør dem i stand til å møte barnas behov.
Ved å utnytte den enkelte ansattes kompetanse, utgjør personalgruppa i Aktiv barnehage et ressurssterkt team, som vil gi barna de beste utviklingsmuligheter.
Å være sosialt kompetent innebærer mye, og helt grunnleggende for oss er her hvilke verdier vi fremmer.
Vårt barnesyn, våre arbeidsmåter og hele hverdagen vår er preget av anerkjenning, fellesskap, lek, læring og omsorg.
Satsnigsområde
Vi har KUNST, KULTUR OG KREATIVITET som vårt satsingsområde.
Vi har valgt oss ut 6 begreper som vi ønsker skal beskrive oss som barnehage: • Kvalitet • hUmor • Lek og læring • Trygghet • Utviklingsrom • Raushet
Disse begreper kommer til uttrykk via vårt arbeid med Rammeplanen, våre arbeidsmåter, vårt verdigrunnlag og ikke minst gjennom hverdagen på avdelingene.
I Aktiv barnehage er vi opptatt av Kvalitet. Dette oppnår vi med felles mål og struktur, kurs, refleksjon og veiledning.
I Aktiv barnehage er tonen preget av smil, latter og glede. Vi er opptatt av at alle, store og små, skal ha en innholdsrik og anerkjennende hverdag, der vi sammen sprer positivitet i alle våre handlinger. HUmor skal ha en plass i vår barnehage.
I Aktiv barnehage er både Lek og læring viktig. Gjennom leken lærer vi alle, og vi oppnår ny kunnskap og nye inntrykk. Sammen utvikler vi oss. Våre rutiner og planer skaper grunnlag for å oppnå dette.
I Aktiv barnehage skal alle oppleve Trygghet. Gjennom fysisk og psykisk omsorg er vi tilstede gjennom hverdagen. I anerkjennende relasjoner støtter vi barna i deres første møte med barnehagen og i deres videre ferd mot førskolegruppen og skolestart. I samarbeid med foresatte vil vi skape en trygg hverdag.
I Aktiv barnehage skal det være Utviklingsrom for alle. Enhver interesse og nysgjerrighet skal møtes med respekt. Via observasjon, relasjoner og progresjon skaper vi nye inntrykk og utvikling sammen. De voksne i barnehagen skal også ivaretas. Via kurs og teamwork skal der være rom for individuell vekst. Vi har dyktige ansatte, som er engasjerte og ønsker å utvikle seg faglig. Hver enkelt skal være med å gjøre Aktiv til en barnehage der det er godt å være.
I Aktiv barnehage er alle likeverdige. Vi er fleksible og åpne i våre møter og i hverdagen. Vi vil at barnehagen skal være preget av Raushet.
Om våren velger vi tema for kommende barnehageår. Dette skjer i en felles prosess, og vil være grunnlaget for planer og aktiviteter på alle avdelinger i barnehagen. Temaet skal ta utgangspunkt i vårt satsningsområde; kunst, kultur og kreativitet.